Den digitale jugelen

Hvorfor god digital formidling kan få deg (og meg) til å overleve i jungelen

[Om digital formidling, motivasjon og forventninger.]

Det er en jungel der ute! En kommunikativ jungel, hvor det foregår en vill og brutal kamp om oppmerksomheten til mottakerne.

Det er slutt på den tiden da man lyttet hvis noen proklamerte at de hadde noe viktig å si. At man faktisk ga dem en sjanse gjennom kollektiv oppmerksomhet rundt deres jungelbrøl, og heller lynsjet dem i etterkant om de misbrukte tilliten.

I dag er den samme kommunikative jungelen gjengrodd. Eller digitalisert, om du vil. Den har blitt til en tilsynelatende ugjennomtrengelig urskog av nye, digitale kanaler som presser seg frem i hver krik og krok.

Noen er solide og kraftige, andre pistrete villskudd som desperat klamrer seg fast. Oppe i kanalene er det er yrende liv, og en øredøvende støy. Krabater som alle hyler i kor, mens de desperat prøver å pirke potensielle mottakere som har forvillet seg inn i jungelen på skulderen. Alt for å få oppmerksomheten deres.

Oppe i en digital kanal merket med en logo bestående av en «f» roper en fleibete apekatt: «gi meg en tommel opp om du liker pizza, så kan du vinne en spekepølse og et sitteunderlag!»

En diger gorilla rister på hodet. Han sitter i en kanal som har et bilde av en blå fugl som kvitrer, og brøler som motsvar: «Husk dine daglige 30!» Og plutselig hugger han til igjen: «Skattekort tilgjengelig i Altinn!»

Det høres et nys nede ved bakken. Jaggu er det ikke «Sneezing baby panda» som sitter der med et play-ikon i hendene og ser uskyldig ut, gitt?

Aldri før har det vært så mange muligheter og kanaler innen kommunikasjon og formidling, men det har heller aldri før vært så vanskelig å faktisk nå ut og vinne mottakernes gunst.

Erkjennelsen

«Alle» er publisister, og konkurransen blir dermed ekstrem. Dette har jeg selv kjent på huden gjennom å ha jobbet med innholdsproduksjon på nett i noen år nå. Som nyutdannet fra Handelshøyskolen i Bergen, og etter et par år med obligatorisk tallknusing, blinket nett og innhold på radaren. For i tillegg til cash, så var jo content tross alt king!

Med friskt mot, og uten formell kompetanse, skred jeg til verket.  Veien blir jo tross alt til mens man går, tenkte jeg, og det fantes jo verktøy for å sjekke om kompasskursen var riktig satt. Så med fingeren i været og måling og innsikt i etterkant, har jeg etter hvert dannet meg en viss erfaringsbase. Takk for turen så langt, Google Analytics, ser frem til å pløye og analysere nye marker med deg!

Men nå som krattet av digitale kanaler begynner å bli så tett, føler jeg på at storytelling, bruktbart innhold og måling ikke er tilstrekkelig lenger. Content er fortsatt nokså konge, men jungelen begynner å bli temmelig overbefolka av småkonger.

Motivasjonen

Derfor er det viktigere enn noen gang før å tråkke riktig om man ikke vil havne i den digitale sumpen, og bli hengende igjen der sammen med Netscape og Nettby. Her kommer kommunikasjonsstudiet, faget «Digital formidling» og denne bloggen inn i bildet.

Gjennom studier på Universitet i Agder vil jeg koble mitt «praktiske egenstudium» mot kommunikasjonsteori, modeller og cases. Det har allerede gitt meg en rekke a-ha-opplevelser, og jeg er hunting high and low for flere.

Det er nettopp i faget Digital formidling at jeg har troa på at disse kan komme i stim. Det kan være øyeåpnere på hvorfor tidligere strategier jeg har forsøkt ikke har fungert, eller kanskje forklaringen på hvorfor den målrettede formidlingen den gangen leverte over all forventning.

Forventningen

Jeg vil i denne bloggen, så langt det lar seg gjøre innen oppgavetekstene, dra frem egne erfaringer i diskusjonene rundt faglige temaer/artikler. På den måten tror jeg at jeg vil kunne få økt læring ved å se ting i sammenheng. I tillegg håper jeg også å kunne gi mine følgere med interesse for digital formidling, sosiale medier, digital markedføring og innholdsproduksjon noe å tenke og tygge på.

Så tør du la være å følge Digitalformidling.no? For det fremstår jo unektelig som en god deal: jeg tar støyten gjennom studenttilværelse med havregrøt som primærkost, og du får innsyn i læringen mens du kan fortsette å spise Grandiosa Hjemmelaget med ekstra pepperoni og ost på kanten…

Blogges!

signatur-martin

Det holder ikke med godt, viktig eller nyttig innhold i seg selv, når det må kjempe om mottakers oppmerksomhet i en feed bestående av nysende babypandaer med 221 millioner views, og det som verre er… Dermed er det vanskelig å argumentere mot at digital formidling er et svært viktig fagområde for kommunikatører.

En kommentar om “Hvorfor god digital formidling kan få deg (og meg) til å overleve i jungelen

  1. aadnevik sier:

    For en formidlingsevne og for en innsikt! Her er det bare å ta av seg tropehjelmen for mesterlig bruk av treffende jungelmetaforer. Blogginnlegget ditt gir meg både et godt bilde og en god beskrivelse av utfordringene vi står midt oppi som digitale formidlere. Jeg ble også veldig inspirert av å lese innlegget. Det fikk meg til å se frem til å lære å slenge meg i lianene og komme meg opp av den digitale sumpen.

    Likt av 1 person

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s