Kampen om mobilen. Hvordan forholde seg?

[Om krigen mellom Snapchat og Instagram, og hvordan man som publisist bør forholde seg til den.]

Smekk! Instagram sveiper reima fra retro-kameraet i logoen sin med full kraft etter Snapchat-spøkelset, som akkurat rekker å dukke, og arrogant rekker tunge tilbake.

Konkurransen mellom de sosiale nettverkene er tøffere om mer blodig enn noen gang, og dette endrer også spillereglene for din virksomhet i kampen om oppmerksomhet blant brukerne. Er du klar for en knallhard kamp på nye vilkår?

Nei, dropp de gamle, svette boksehanskene til onkel Arne. Og legg hornbrillene tilbake i etuiet før du setter det innrammede Mensa-diplomet tilbake på peishyllen. Her er det hverken rå styrke eller intelligens som gjelder om, men responsivitet!

Forvirret? Bli med inn i bloggen for en peptalk før kampen starter!

Det er ikke bare sosiale medier det utkjempes et bikkjeslagsmål om oppmerksomhet og konvertering, men også mellom sosiale medier.

For fra å være en markedssituasjon der tjenestetilbyderne, eller kanalene om du vil,  har ligget i sivet og skult på hverandre, har hovedaktørene Snapchat og Facebook-dynastiet nå barket sammen i et slag som kan livestreames på en enhet nær deg!

Trefningen bunner i følge mange forståsegpåere i at Snapchat-spøkelset ristet på hodet, tok på et par Spectacles og pekte nese til Mark Zuckerberg, da han kjøpskåt ringte på døren ikledd sin sedvanlige grå t-skjorte og med en velfylt pengesekk i hånden.

Slikt går tydeligvis ikke upåaktet hen hos Mark. Mange mener han nå sender Facebook-konsernets bildedelingstjeneste Instagram rett i strupen på Snapchat for å sable ned konkurrenten, og dermed oppnå full kontroll på mobile flater.

2017 ligger an til å bli et blodig digitalt år, og markedsandeler kan potensielt skifte newsfeed.

Javel, sier du. Men hva har dette å gjøre med min kamp om kundene i hverdagen her på berget? Responsivitet, si. Tilpasningsdyktighet!

Det er en kjensgjerning at hva som oppleves som godt innhold i sosiale medier i stor grad handler om tilpasning og skreddersøm. Hvor godt treffer det brukernes ønsker og behov? Og krigen mellom ulike tjenestetilbydere (Snap vs. Insta) kan endre premissene for hvordan man må tenke tilpasning fremover. 

Den intense konkurransen vil sannsynligvis tvinge frem nye funksjonaliteter i rekordfart, og innhold må tilpasses disse nye mulighetene.

Konkurransesituasjonen kan også føre til at målgrupper vandrer mellom de ulike tjenestene, og det summes om at tjenester (les: Snapchat) i ytterste konsekvens kan forsvinne. Med dette i bakhodet; er det trygt å satse på Snap? Hva er viktig i forhold til tilpasning til ny funksjonalitet? Og i hvilke situasjoner bør man være på vakt for at målgruppen din kan flytte seg over til en ny kanal?

Jeg har solgt spåkula mi på Facebook Marketplace, men konseptet synsing #utenfilter fungerer fortsatt:

Er det på tide å rømme Snapchat?

Innholdsproduksjon og formidling i sosiale medier er en investering i publisitet og merkevarebygging. Ved å bygge opp et nettverk av følgere øker man verdien av sine fremtidige publiseringer gjennom økt generisk synlighet for disse. Sosiale medier er imidlertid en virtuell materialitet, og antall følgere på Snapchat eller Instagram er en «valuta» som kun er gangbar så lenge tjenesten faktisk er oppe å gå.

En hærskare av eksperter på sosiale medier har i den senere tid klødd seg i hipster-skjegget, myst gjennom reklamebyrå-brillene, ristet på hodet og spådd Snapchat nord og ned.

Det advares blant annet om at funksjonaliteten ikke er god nok, at kanalen ikke har tilstrekkelige inntjeningspotensial, at feil brukergrupper (de fryktede «gamlisene») har inntatt tjenesten – og ikke minst at tjenesten vil bli tråkket ned i sørpa av Facebook-konsernet gjennom Instagram (Instagram Stories nå har tatt igjen Snapschats My Story i antall brukere.) Så er det da verdt å investere i innholdsproduksjon for Snapchat, eller vil den beste tilpasningen være å rømme tjenesten?

Jeg mener publisister bør ha is i magen, blunke lurt til dommedagsavdelingen hos SoMe-ekspertene, og fortsette å være kreative på Snapchat! For jeg mener å se faktorer som gjør at at «Snap» vil komme seg igjennom skjebneåret 2017 så levende som et spøkelse kan være.

insta-face-integrasjon

Antall følgere en Instagram-bruker har, og sammensetningen av disse, er sannsynligvis  i stor grad påvirket av den samme brukerens Facebook-profil. For gjennom oppkjøpet av Instagram visste Facebook å utnytte seg av en integrasjon mellom de to tjenestene som gjør at man kan «ta med seg» venner/følgere fra Facebook til Instragram.

Strategien synes å være at om man ikke vil gjøre dette, skal man bli «mast på» helt til man gir etter. Dette bidrar til å gi imponerende brukertall på papiret for Instagram – antall brukere har nemlig økt drastisk siden oppkjøpet. Men jeg tror også dette kan være hemmende for Instagram i konkurransen mot Snapchat.

Da man tok i bruk Facebook, visste man ikke helt hva tjenesten innebar, og hvor den ville ta oss hen. På grunn av dette, er det grunn til å tro at mange brukere startet ut med å legge til helt andre venner og bygge et helt annet nettverk enn det man ville gjort om man skulle startet med blank profil i dag.

Dermed har tjenesten blitt det man kalle en lapskaus av et sosialpornografi. Her blir du oppdatert om helsetilstanden til den gamle barneskolelæreren din, avføringsfrekvensen til hunden til eksnaboen, og bryllupsreisen til hun du egentlig hadde planer om å gifte deg med selv.

Jeg mener at Instagram har arvet trekk fra dette upersonlige garasjesalget av informasjon. Tjenesten er ikke i nærheten av å være så «ille» som Facebook på dette området, men Snapchat fremstår likevel som en ryddig, liten hybel (finnes det?) i forhold. Her er det nemlig naturlig å anta at brukerne har bygd opp sitt nettverk på en mer personlig måte. Dette på grunn av tjenestens mer personlige, intime profil, og sannsynligvis også på bakgrunn av tidligere erfaringer gjort på Facebook og Instagram.

Hovedforskjellen i opplevd kvalitet mellom to nokså like tjenester (som for eksempel Instagram Stories og Snapchat My Story), er det grunn til å tro at ikke ligger i teknologien, som stadig utvikles og er i endring, men i «kvaliteten» (sammensetningen) på de nettverkene brukerne har i tjenesten. Dette skulle tale for at Snap tåler et frontalangrep fra Insta.

Nye funksjoner – nye muligheter!

OK, ting kan tyde på begge de arge konkurrentene vil overleve skjebneåret 2017. Men hvordan vil krigføringen gjøre seg gjeldende for publisister og andre brukere?

De fremste våpnene Snapchat og Instagram har i krigen seg i mellom (og mot andre sosiale nettverk) er funksjonalitet og lansering av nye funksjoner. Foreløpig har Instagram i stor grad kopiert Snapchat sine funksjoner (for eksempel chat med mulighet for impulsive bilder som forsvinner og Stories), mens Snapchat på sin side nylig lanserte en liten fornøyelsespark av mer (grupper) eller mindre (malekost) nyttige tjenester.

Den siste virkelige store nyheten fra det lille spøkelset, var Discover. Denne nyhets-/underholdningstjenesten er forøvrig et meget godt eksempel på hvordan nye funksjoner fordrer ny tilpasning hos publisistene.

Bilde 29.01.2017, 14.32.41.pngDiscover krever per i dag en større investering enn de fleste publisister har mulighet til å foreta, men den viser likevel hvilket oppmerksomhetspotensiale som ligger i å være proaktiv når det kommer til å tilpasse seg.

VG ble som første norske publisist lansert på Snapchat Discover i januar 2017, noe som ble en «snakkis» og som etter all sannsynlighet genererte gode trafikktall fra nysgjerrige, snappende nordmenn.

At Snapchat reserverte hedersplassen på Discover-forsiden til VG var nok bidragsgivende til dette. De neste norske publisistene som tar i bruk samme funksjon, gjør det til samme kostnad, men sannsynligvis med langt mindre oppmerksomhet og fuzz.

Moralen blir å være på hugget, og tørre å være tidlig ute med å ta i bruk og tilpasse seg nye funksjoner – enten det er et filter som gir sjefen dådyrøyne (for første gang), eller det dreier seg om en tung, teknisk implementering som Snapchat Discover.

Hvor er målgruppa mi? Jeg er sikker på jeg hadde den i går…

Spesifikke brukergrupper (målgrupper for publisister) kan legge ut på vandring på sosiale medier. Det har skjedd siden tidenes morgen. I alle fall siden 2010. Ish.

Brukere er alltid på utkikk etter «noe nytt og kult» (mulig respondenter i målgruppa for strikketøy ville uttrykt det noe annerledes).

Jeg tror man skal være ekstra oppmerksom på mulige vandringer hos målgrupper i disse dager, mens krigen mellom Instagram og Snapchat herjer som verst.

Dette på grunn av det i den kommende tiden vil lanseres nye, spissede funksjoner nokså hyppig hos tjenestene. Og om noen av disse treffer én målgruppe spesielt godt, kan denne være tilbøyelig til å endre atferdsmønster.

Lanserer for eksempel Snapchat en funksjon hvor man kan generere heftige beats til en video gjennom å klappe en takt, og man som publisist kommuniserer med folk som interesserte i å komponere hip-hop-musikk via Instagram Stories, da bør man være åpen for å tilpasse seg gjennom å fokusere på en ny kanal.

Tar man i tillegg i bruk denne funksjonen på en kreativ måte, på et tidlig tidspunkt, mener jeg man på en enkel og billig måte kan få nyte godt av «innovasjons-kreden» som blir «utdelt» i forbindelse med lanseringen.

Målgruppen din sender ikke flyttemeldinger, så overvåk den med argusøyne.

Jasså, så du sitter der og leser enda? Kom deg ut på sosiale medier, og tilpass deg deg den nye markedssituasjonen!

(Intern melding til Snapchat-adminstrasjonen: hvis det faktisk dukker opp en funksjon hvor man kan generere heftige beats til en video gjennom å klappe en takt, så er kontonummeret mitt 1644.12.75742.)

signatur-martin

3 kommentarer om “Kampen om mobilen. Hvordan forholde seg?

  1. suholblog sier:

    Ikke bare er dette innlegget velskrevet og interessant, men også nyttig og lærerikt. På tross av mine kritiske tanker om sosiale medier, Facebook´s fremmedgjøring av seg selv og den lynraske utviklingen som tar seg til rette både hos Instagram og Snapchat er tilpasning et viktig nøkkelord. Jeg sitter riktignok ikke med strikketøyet i fanget, men jeg må jo innrømme at savnet til den gode gammeldagse statusoppdateringen er stort. Ting forandrer seg, og det er viktig for opprettholdelse av interesse blant brukerne. Og sammen med utviklingen er det bare å innse at nye underholdnings-momenter trer frem, og de gamle får hvile seg i skyggen. Det er bare å holde øynene åpne, reise seg opp på surfebrettet og bli med på bølgen. Det vil alltid finnes negative sider når det kommer til sosiale medier, men akkurat i dag velger jeg å fokusere på de positive.

    Likt av 1 person

  2. fenoksen sier:

    Jeg liker måten du bruker et engasjerende språk og legger inn linker i teksten. Det er et informativ og interessant innlegg som trekker frem aktuelle poenger. Så liker jeg avslutningen din hvor du selv kommer med en måte man kunne ha utviklet seg videre. Veldig bra skrevet!

    Likt av 1 person

  3. esppped sier:

    Nok en gang et velskrevet innlegg av deg Martin. Og som det står i den forrige kommentaren så er det bare å holde seg oppreist på surfebrettet for å holde følge med alle oppdateringene rundt sosiale medier om dagen. Vil også si at valg av bilder/screenshots er veldig godt, de er relevante og er med på å gi innlegget et finere helhet. Liker også touchen på slutten med en liten signatur. Kreativitet gjort på en god måte der altså.

    Likt av 2 personer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s